Dag 17 van Saint-Jean-de-Maurienne naar Novalesa - Reisverslag uit Novalesa, Italië van Geertjan Reuser - WaarBenJij.nu Dag 17 van Saint-Jean-de-Maurienne naar Novalesa - Reisverslag uit Novalesa, Italië van Geertjan Reuser - WaarBenJij.nu

Dag 17 van Saint-Jean-de-Maurienne naar Novalesa

Door: Geertjan

Blijf op de hoogte en volg Geertjan

10 Juni 2017 | Italië, Novalesa

Ik heb prima geslapen in het hotel en het ontbijt is goed. De dienstdoende receptionist kent Nederland en laat dat blijken met een charmant uitgesproken “dankuwel”. Hij geeft aan dat ik alleen maar de richting van Saint-Michel-de-Maurienne hoef te volgen om bij de Col du Mont Denis te komen. Hij is vol bewondering voor de toer die ik aan het maken ben en informeert ook nog even naar mijn leeftijd. Hij geeft me wel 5 keer een hand. Het geeft mij een goed gevoel. Alles wat met vervoer te maken heeft is samengebracht; rivier d’Arc, het spoor met de TGV, de autoroute en de locale D1006. Ik hoef alleen maar de locale weg te volgen. Zo kom ik door Modane, Termignon en Lanslebourg. In Lanslebourg eet ik om 12:30 een gevulde pannenkoek; ik heb er dan al meer dan 50 km. opzitten. Ik bereid me mentaal voor op de beklimming van de Mont Cenis; 10 km. Met een hoogte van 2086 meter en 8% helling. Ik begin langzaam aan de beklimming en het lijkt me goed af te gaan. Na 2 km. haal ik 2 mountainbikers in en ik blijf daar achter zitten. Dat helpt en ik merk ook dat als het zwaar wordt, je de snelheid naar beneden moet brengen. Na een paar kilometer nemen de mountainbikers pauze en ga ik alleen verder. Onderweg nog een leuk gesprek met 2 lokale klimmers die de beklimming voor het eerst doen. Na 5 kwartier bereik ik de top en vraag een camper om een foto te maken bij de mijlpaal. Ik heb het in een ruk gedaan, zonder onderweg de voet aan de grond te zetten. Ik drink nog wat bij het restaurant; de vrouwelijke waard vraagt waar ik vandaan komt en begint vervolgens over Emo die in 1211 in haar locatie heeft overnacht. Ze haalt er allerlei papieren bij. De rit vanaf de berg vraagt veel van de stuurmanskunst. Motoren gaan met grote snelheid de berg op en af. Ik voel me naar beneden storten. Ik mis op een oor na een afslag naar Novalesa; ik moet 200 meter terug lopen om de goede afslag alsnog te nemen. Na 95 km. kom ik rond 17:00 u. aan op de plaats van bestemming. Ik zoek een hotel; het is nog even omschakelen van Frans naar Italiaans.

  • 10 Juni 2017 - 21:39

    Harrie Hendriks:

    Het gaat goed met jouw Geertjan bijna in Italië zonder echt te rusten.Neem wel de tijd om te genieten !Het vaticaan zal voor jouw belangrijk zijn, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden nog veel fijne km.groet Harrie

Tags: Dag 17

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertjan

Pensionada en met de fiets op weg

Actief sinds 03 Mei 2017
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 15928

Voorgaande reizen:

14 Januari 2018 - 24 Januari 2018

Reis naar Nepal

25 Mei 2017 - 21 Juni 2017

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: