Dag 18 van Novalesa naar Chivasso - Reisverslag uit Novalesa, Italië van Geertjan Reuser - WaarBenJij.nu Dag 18 van Novalesa naar Chivasso - Reisverslag uit Novalesa, Italië van Geertjan Reuser - WaarBenJij.nu

Dag 18 van Novalesa naar Chivasso

Door: Geertjan

Blijf op de hoogte en volg Geertjan

11 Juni 2017 | Italië, Novalesa

Het ontbijt staat volgens afspraak om 8 u. klaar; het is weer een echte verrassing. Heerlijk gebakken brood met op verzoek frommage, lekker dik gesneden schijven kaas. Ook qua drank wordt er goed voorzien. Voor onderweg neem ik mee wat ik nu niet op kan. Bij het afrekenen wordt alleen de afgesproken prijs in rekening gebracht; alle tussendoortjes worden niet gerekend. Het is een echt familie hotel, waarbij iedereen zijn eigen taak heeft. De oude dame spreekt Engels en geeft me daarbij ook het bijbehorende Italiaanse equivalent. Heerlijk, hier leer je van. In het hotel krijg ik van de hele familie te horen dat de weg naar Rome vanaf hier een kaarsrechte weg. De navigatieapparatuur kan worden opgeborgen! Ik zit voor 9 u. op de fiets en het lijkt een gemakkelijke rit te worden. Ik heb me voorgenomen om vandaag een stempel te scoren voor in de pelgrimspas. De eerste de beste kerk, waarvan de deur net op een kier worden gezet, ga ik in en de koster weet gelijk wat ik bedoel als ik de pas te voorschijn haal. Ik volg de weg, maar voordat ik het weet gaat de route alweer anders dan via de hoofdweg (dat bedoel ik nou). Ik ga toch vandaag alleen maar eens koersen op de wegwijzerborden naar Torino (Turijn zeggen wij). Om 12 u. heb ik al 60 km. erop zitten en ga ik eerst de Turijnse kathedraal bezoeken. Er lopen daar veel buitenlandse toeristen rond. Een aanwezige vrijwilliger van de kerk verwijst me naar de kiosk voor het krijgen van een stempel. Daarna neem ik een lange pauze op een van de zeer drukke terrassen. Het valt niet mee om Turijn uit te komen. Het is een grote stad met vele zijstraten en de locatie-aanduiding gaat nogal eens met vertraging. De route kent ook zeer slechte stukken fietspad, die ik zoveel mogelijk probeer te vermijden. Italianen beginnen vaak al zelf met het aanknopen van een praatje over “waar kom je vandaan en waar ga je naartoe”. Allemaal kennen ze Amsterdam, soms Rotterdam, maar uitleggen waar Nijmegen ligt kun je maar beter achterwege laten. De route is vandaag nogal kort, dus ik had me al voorgenomen om wat extra kilometers te maken. De gewenste eindbestemming 10 km. verderop heeft geen slaapplaatsen. In de plaats Chivasso drink ik een kop koffie met een appelgebak. Ik vraag aan het winkelmeisje of zij een hotel in de buurt weet; we kijken samen op Google. Omdat ze zelf niet lokaal bekend is vraagt ze een collega om raad. Even later komt ze met een telefoonnummer en straatnaam. Ze biedt aan om even voor mij de reservering te doen. Wat een perfecte dienstverlening. De klant echt centraal. Morgen naar Mortara, 110 km. hiervandaan, maar het wordt getypeerd als een lichte route. Ik heb al gereserveerd.

  • 12 Juni 2017 - 10:00

    Aldo Van Tongeren:

    Mooie verslagen Geertjan! Succes met het verdere verloop. En mocht het zo ver zijn, misschien ook de campingstekker even laten zegenen! (als die zijn taak goed gedaan heeft natuurlijk.. Dan wel de kans gehad heeft om dit te doen! ;-) )
    Groet, Aldo

  • 12 Juni 2017 - 11:09

    Ro:

    Hey Geertjan! Ben terug uit de Eifel en kan dus nu eindelijk jouw reis goed gaan volgen. Ben benieuwd naar je Italiaanse avonturen! Ciao!

  • 12 Juni 2017 - 16:54

    Maria:

    Wat een goed verslag. wij volgen je op je weg. Lekker geslapen? Veel succes morgen.

Tags: Dag 18

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertjan

Pensionada en met de fiets op weg

Actief sinds 03 Mei 2017
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 15976

Voorgaande reizen:

14 Januari 2018 - 24 Januari 2018

Reis naar Nepal

25 Mei 2017 - 21 Juni 2017

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: