Dag 6 van Klimmen naar Geldenaken - Reisverslag uit Geldenaken, België van Geertjan Reuser - WaarBenJij.nu Dag 6 van Klimmen naar Geldenaken - Reisverslag uit Geldenaken, België van Geertjan Reuser - WaarBenJij.nu

Dag 6 van Klimmen naar Geldenaken

Door: Geertjan

Blijf op de hoogte en volg Geertjan

30 Mei 2017 | België, Geldenaken

In het Frans zeg je Jodoigne tegen de plaats van bestemming. De dag begon deze keer met een slecht ontbijt; oude broodjes en een koud hardgekookt ei. De gastvrouw was wel vriendelijk, maar ook erg op het geld. Bij het afscheid zegt ze trots op me te zijn. Ik heb gisterenavond alle kleren een keer gewassen en alles is goed gedroogd. De reis vandaag gaat via Valkenburg, Maastricht, Vroenhoven, Tongeren, Sint-Truiden. In Valkenburg moet ik al gelijk tegen de Cauberg omhoog; het laatste deel loop ik maar want mijn spieren zijn nog niet warm. Het wordt een dag met veel klimmen en een stevige wind recht in mijn gezicht. In Maastricht wil ik een stempel halen voor in de pelgrimspas, maar er is niemand in de kapel aanwezig. Een toerist met wie ik in gesprek raak, biedt aan om even op mijn fiets te passen. In Tongeren lukt het wel om een stempel te krijgen in de Lieve Vrouwe basiliek. Om 14:00 u. ben ik in Sint-Truiden. Een plaats waar ik al eens met mijn broer Frank was toen we naar Santiago de Compostella op weg waren. Ik eet op de markt een soep en een flinke salade. Bij het vertrek vraag ik om water voor in de bidons. De bediende komt terug met gevulde bidons met ijskoud water met ijsklontjes. Wat een service. Een dame die al die tijd aan een tafeltje aan het raam zit laat aan het hele restaurant weten dat ik op weg ben naar Rome. Iedereen is vol bewondering. Na 88 km. arriveer ik om 17:00 u. op de plaats van bestemming; 10 km. verder dan mijn planning aangeeft. Nu nog op zoek naar een slaapplaats. Op geen enkele wijze kan ik in de buurt iets vinden; geen hotel, geen camping en geen Vriendenopdefiets. Op de markt is een café met wat mannen voor de deur. Ik roep of zij een slaapplaats weten. Na wat schouderophalen en heen en weer geloop waar alle mannen bij betrokken raken komen ze tot de conclusie dat er om de hoek wel iemand kamers verhuurt. Een persoon loopt wel even met me mee; gaandeweg gaat zijn nederlands steeds beter. Op de ramen van de kamers (gites) staan telefoonnummers genoemd. Bij het eerste adres vraagt de gastvrouw 80 Euro. Voor minder wilt ze niet helemaal naar de kamer komen. Ik telefoneer met de gastvrouw van het 2e adres. Zij is ook niet erg happig om nu meteen naar de kamer te komen. Ze heeft de kamer ook nog niet opgeruimd na vertrek van de vorige huurders. Ik zeg dat het niet erg is dat het huis niet schoon is omdat ik zelf lakens en dergelijke bij me heb. Mijn begeleider weet haar te overtuigen en maakt een prijs af van 30 Euro. Na een halfuur komt de gastvrouw en in een mum van tijd ruimt zij het appartement op; verschoont het linnengoed en legt handdoeken en andere benodigdheden klaar. Een prachtige plek waar 4 gasten kunnen verblijven. Tijdens het wachten krijg ik spontaan van een buurman een verse banaan. Wat heb ik vandaag een hoop enthousiaste en hulpvaardige mensen ontmoet. Morgen staan er weer 92 km. op het programma.

Tags: Dag 6

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertjan

Pensionada en met de fiets op weg

Actief sinds 03 Mei 2017
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 15987

Voorgaande reizen:

14 Januari 2018 - 24 Januari 2018

Reis naar Nepal

25 Mei 2017 - 21 Juni 2017

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: